Zakres obowiązków i zadania pedagoga szkolnego
I. Organizacja pracy
1.Zaplanowanie zadań na rok szkolny 2011/2012.
- Sporządzenie rocznego planu pracy w oparciu o zakres obowiązków pedagoga szkolnego, Statut, Program Wychowawczy, Szkolny Program Profilaktyki, plan pracy szkoły z uwzględnieniem nowych przepisów oświatowych
2.Ustalenie zasad współpracy w środowisku szkoły.
- Zapoznanie z godzinami pracy pedagoga(tablica ogłoszeń).
- Zapoznanie Rady Pedagogicznej z planem pracy.
3.Współpraca z innymi instytucjami, społecznymi, kulturalnymi.
- Przedstawienie form współpracy z wychowawcami, psychologiem, logopedą oraz rodzicami (informacje w badaniach).
- Określenie zasad współpracy,
- Opracowanie procedur współpracy z PPP.
4.Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.
- Założenie i prowadzenie na bieżąco dziennika zajęć pedagoga szkolnego.
- Przygotowanie formularzy wniosków i zawiadomień.
- Prowadzenie rejestru wniosków uczniów kierowanych do PPP.
- Prowadzenie rejestru uczniów przebadanych w PPP.
- Gromadzenie i porządkowanie opinii wg przynależności do klasy.
- Sporządzanie wykazów uczniów kierowanych do różnych form pomocy.
- Opracowanie karty pracy z uczniem.
II. Wychowanie
1.Uczestnictwo w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji.
- Udział w planowaniu pracy szkoły.
- Współpraca z wychowawcami.
- Współpraca z organizacjami szkolnymi.
2.Rozpoznawanie problemów wychowawczych uczniów oraz ich sytuacji w zakresie potrzeb wyrównywania wiedzy, braków wiadomości szkolnych, mikrodefektów i zaburzeń rozwoju.
- Prowadzenie rozmów z rodzicami o problemach uczniów i pedagogizacja rodziców.
- Obserwowanie zachowań uczniów podczas lekcji, przerw i imprez szkolnych.
- Sporządzanie wykazu uczniów sprawiających trudności wychowawcze i dydaktyczne.
3.Analizowanie i szukanie przyczyn problemów wychowawczych i dydaktycznych w zakresie w/w potrzeb uczniów.
- Rozmowy i zajęcia indywidualne z uczniami.
- Rozmowy z dziećmi o ich potrzebach i problemach.
- Kierowanie uczniów na badania do PPP lub innych poradni specjalistycznych.
- Konsultacje z pracownikami PPP.
4.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z trudnościami wychowawczymi.
- Ustalanie form realizacji zaleceń PPP uczniów z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami.
- Organizowanie grup samopomocy koleżeńskiej.
5.Wspieranie uczniów szczególnie uzdolnionych.
- Organizowanie pomocy tym uczniom, którzy mają trudności w nauce.
III. Profilaktyka i promocja zdrowia.
1.Promowanie zdrowego stylu życia.
- Podejmowanie działań w ramach promocji zdrowia.
- Współpraca z nauczycielami realizującymi programy profilaktyczne.
- Opracowanie, wydawanie i zapromowanie zbioru scenariuszy profilaktycznych.
- Realizacja programów profilaktycznych wśród uczniów oraz na temat uzależnień.
2.Zapobieganie patologiom i uzależnieniom.
- Całościowe rozpoznawanie sytuacji uczniów zagrożonych moralnie, niedostosowanych społecznie, z rodzin alkoholicznych, kryminogennych, niewydolnych wychowawczo.
- Sporządzanie aktualizowanie wykazów ww. uczniów. we współpracy z:
- Policją, Klubem AA, kuratorami, PPP,
- Wydawanie opinii na prośbę sądu.
- Udzielanie pomocy psychologicznej pierwszego kontaktu i kierowanie do instytucji świadczących pomoc specjalistyczną uczniom i całym rodzinom.
- Organizowanie pomocy materialnej.
3.Przeciwdziałanie agresji. Minimalizowanie zachowań agresywnych.
- Interwencje. Rozmowy z agresorem, ofiarą i świadkami.
IV. Opieka
1.Troska o bezpieczeństwo ucznia w szkole i poza szkołą.
- Rozmowy i pogadanki z uczniami i rodzicami.
- Współpraca z Policją i samorządem lokalnym, np. w przeprowadzeniu akcji „Bezpieczna droga do szkoły”.
2.Współpraca z instytucjami i osobami świadczącymi pomoc socjalną.
- Wymiana informacji i współpraca w zakresie świadczenia pomocy materialnej z OPS, Caritas, PCK, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Pozyskiwanie sponsorów w celu pomocy uczniom i w celu organizacji imprez środowiskowych.
3.Pomoc uczniom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej z uwzględnieniem rodzin wielodzietnych, dotkniętych bezrobociem, osób samotnie wychowujących dzieci, rodzin patologicznych oraz pokrzywdzonych przez los.
- Pomoc w zaopatrzeniu w podręczniki.
- Opiniowanie wniosków stypendium socjalne.
- Organizowanie akcji pomocy okolicznościowej.
- Pomoc w organizowaniu wypoczynku zimowego i letniego.
4.Udzielania wsparcia nauczycielom.
- Rozmowy z nauczycielami na temat przyczyn trudności w nauce i zachowaniu uczniów oraz możliwości pomocy tym uczniom.
- Udostępnianie i analizowanie opinii i orzeczeń.
- Organizowanie szkoleń i warsztatów problemowych: na temat analizowania opinii i orzeczeń PPP.
- Wspieranie nauczycieli w pracy wychowawczej.
- Opracowanie i opublikowanie zbioru scenariuszy zajęć profilaktycznych i wychowawczych z uczniami i rodzicami.
- Pomoc wychowawcom w przygotowaniu scenariuszy zajęć.
5.Udzielanie porad i współpraca z rodzicami.
- Koordynowanie pracy punktu konsultacyjnego z pracownikami PPP.
- Przygotowanie materiałów na zebrania z rodzicami.
- Rozmowy z rodzicami uczniów mających problemy w nauce i przystosowaniu społecznym, również w ramach punktu konsultacyjnego z pracownikami PPP.
- Prowadzenie zebrań i warsztatów w zakresie „Spójrz inaczej na agresję” w klasach IV-tych.
- Zorganizowanie spotkania z psychologiem nt. „Jak radzić sobie ze stresem na sprawdzianie kończącym szkołę podstawową?”.
Przez cały rok na potrzeby klasy czy indywidualnego ucznia przeprowadzane są ankiety, które są narzędziem do diagnozy problemu w klasie; przeprowadzane są rozmowy z uczniami, rodzicami. W roku bieżącym priorytetem w zadaniach pedagoga, we współpracy z wychowawcami, będzie coroczna akcja „”Trzymaj formę” – dotycząca zdrowego stylu życia. Wśród wielu zagadnień realizowane będą zadania nt. „Odżywiam się zdrowo – wiem co jem”, „Nie pal przy mnie, proszę!”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń”.
Do pedagoga przyjdź, gdy:
- Czujesz, że jesteś nieszczęśliwy, nikt Cię nie rozumie.
- Masz uczucie, że jesteś krzywdzony, nie wiesz jak sobie poradzić z problemami.
- Masz ciekawy pomysł, aby pomagać innym.
- Chcesz porozmawiać o różnych, Twoim zdaniem ważnych sprawach.
Pamiętaj! Pedagog to osoba przyjazna uczniowi, to ktoś komu możesz zaufać i możesz liczyć na pomoc z jego strony.